Ten blog nie jest już rozwijany. Wraz ze wszystkimi artykułami zostały przeniesiony pod adres wmroczkowski.pl

Czy chcesz przejść pod nowy adres?

poniedziałek, 20 lipca 2009

Programowanie obiektowe (cz. 2) - podstawowe pojęcia

W tym poście skupię się na ogólnym opisaniu podstawowych pojęć związanych z programowaniem obiektowym. W kolejnych postach zostaną one szczegółowo opisane.

Klasy - są wzorcami lub szablonami dla obiektów. W klasach znajduje się kod definiujący właściwości i metody.
Obiekty - są utworzone egzemplarze klasy, które przechowują wszelkie wewnętrzne dane i informacje o stanie potrzebne dla funkcjonowania aplikacji.
Dziedziczenie - polega na utworzeniu nowej klasy na bazie już istniejącej.
Polimorfizm - oznacza zdefiniowanie danej klasy jako członka jednej lub więcej kategorii klas. Przykładem może być samolot, który zakwalifikuje się do "urządzeń z silnikiem rakietowym" oraz "urządzeń latających".
Interfejsy - interfejsy są pewnym sposobem na określenie metod, jakie ma implementować dana klasa. Przydaje się one w sytuacjach, w których pracuje wiele ze sobą połączonych obiektów, które wywołują między sobą ściśle określone metody.
Hermetyzacja - jest to zastrzeżenie dostępu do wewnętrznych danych obiektu.

Nie przejmuj się jeżeli któreś z tych pojęć jest dla Ciebie nie jasne. Wszystko zostanie opisane szczegółowo w kolejnych postach za pomocą przykładów.

Brak komentarzy: