Ten blog nie jest już rozwijany. Wraz ze wszystkimi artykułami zostały przeniesiony pod adres wmroczkowski.pl

Czy chcesz przejść pod nowy adres?

poniedziałek, 20 lipca 2009

Programowanie obiektowe (cz. 1) - wstęp

Tym postem rozpoczynam serie szkoleń związanych z programowaniem obiektowym w PHP. Tak naprawdę najlepszym sposobem nauczenia się programowania obiektowego jest rozłożenie na części pierwsze jakiejś porządnej aplikacji zbudowanej obiektowo. Jednak aby to móc w ogóle zrobić trzeba mieć już solidne podstawy związane z takim programowaniem. Postaram się jasno wyłożyć te podstawy, zaprezentować kilka ćwiczeń, podać parę przykładów a na końcu wskazać kilka aplikacji, które być wyjściowym przykładem do rozpoczęcia programowania własnych aplikacji. Gotowi? A więc zaczynamy ...

Czym jest programowanie obiektowe?
Niektórzy mówią, że programowanie obiektowe jest po prostu innym sposobem patrzenia na świat. Wszystko może przedstawić za pomocą metod, które dany obiekt wykonuje oraz właściwości, które posiada.
Jak już się domyślisz programowanie obiektowe składa się z obiektów, które posiadają pewne metody oraz właściwości. A skąd się biorą obiekty? Są to po prostu egzemplarze gotowych klas. Można powiedzieć, że klasa jest szablonem dla obiektu. Z jednej klasy można utworzyć dowolną ilość obiektu.
Jeśli chodzi o relacje zachodzące między obiektami to analogią może być przykład budowy domu. Hydraulicy są odpowiedzialni za instalacje wodną. Elektrycy kładą instalację elektryczną. Hydraulicy nie interesują się tym, czy obwód elektryczni w sypialni jest 10-amperowy czy 20-amperowy. Natomiast interesuje ich wszystko to co ma związek z instalacją wodną, więc jeżeli elektrycy wykonują pracę, która ma wpływ na instalację wodną to muszą o tym poinformować hydraulików. Generalny wykonawca domy nie wchodzi w szczegóły pracy każdej grupy pracowników, jednak musi dopilnować aby każdy podwykonawca zrobił to co do niego należy.
Programowanie obiektowe działa podobnie, ponieważ poszczególne obiekty ukrywają przed sobą szczegóły wykonywanych działań. Ważne aby zwracały potrzebne nam dane.

Jeżeli zrozumiesz jak dokładnie działają klasy, obiekty oraz metody, które one wykonują to najtrudniejsza część zrozumienia programowania obiektowego jest już za Tobą. Prawdopodobnie cała trudność zrozumienia tego polega na tym, że koncepcja programowania obiektowego jest sprzeczna z zasadami programowania proceduralnego, czyli programowania korzystającego z funkcji i globalnych struktur danych. Z czasem zauważysz, że programowanie obiektowe ma kilka ogromnych zalet w porównaniu z proceduralnym, a w dużych aplikacjach stało się już standardem.

Brak komentarzy: